On yleisesti tunnettua, että J.S.Bach ei ole säveltänyt oopperaa. Sen sijaan on vähemmän tunnettua, että Bach on säveltänyt oopperamusiikkia. Bach sävelsi tilaustyönä useita maallisia kantaatteja. Nämä kantaatit ovat yksinäytöksisiä draamoja; Bach nimesi ne ”dramma per musica”, siis musiikkidraamoiksi tai pienoisoopperoiksi. Koska nämä kantaatit usein jäivät vähälle huomiolle, käytti Bach niiden materiaalia muissa teoksissa, mm. Jouluoratoriossa on alun perin kantaatteihin sävellettyä materiaalia.
Herkuleksen libretto on syntynyt Bachin innoittamana samannimisestä kantaatista. Tarina kirjoitettiin uudestaan, samalla se on sama. Herkules on ooppera sankaruudesta. Sankaruuden ylväydestä, puhtaudesta ja ihannoinnista. Ja siitä, miten sankaruus voi korruptoitua, saastua ja silti säilyttää ihanteellisen julkisivunsa. Herkules on ooppera menestyksen, päämäärien ja vaatimusten maailmasta. Herkules on ooppera keihäänheittäjästä, kahdentoista urotyön sankarista.
Herkules oli TAITEen kolmas kokoillan oopperateos. TAITE halusi jälleen astua vaalitun perinteen varpaille, tehdä elävää, rikasta ja näyttämöllistä musiikkiteatteria. Ja näyttää kuinka ylväs kohtaa koomisen. Kuinka koominen kohtaa kauniin. Kuinka kaunis kohtaa draamallisen toiminnan. Kuinka draama kohtaa musiikin.