(in English below)
Routa Companyn omaehdotteisen työn mallissa produktioon palkatut tanssitaiteilijat tekevät omaa, taiteelliseen kehittymiseen tähtäävää työtään osana kuukausipalkkaista työsuhdetta. Omaehdotteisen työn osuus on vähintään neljäsosa työajasta, ja sen sisältö on taiteilijan itsensä ehdottamaa. Loput työajasta käytetään Roudan tanssiproduktion harjoituksiin, valmisteluun ja esityksiin.
Omaehdotteisen työn palkkausmallilla Routa Company liittyy ajankohtaiseen keskusteluun taiteilijan työoloista. Roudan mielestä työnantajan on mahdollistettava taiteilijalle työn vaatimat sisällöt ja puitteet. Verrattuna henkilökohtaiseen apurahatyöskentelyyn, jossa tanssija työskentelee usein yksin ja ilman yhteisöä, tarjoaa Routa tanssijalle osana palkkausmalliaan taiteellisen, tuotannollisen ja tiedotuksellisen tuen sekä työskentelytilat ja sosiaalisen työympäristön. Omaehdotteisen työn palkkausmalli parantaa myös taiteilijan työvoimapoliittista asemaa, kun työsuhde kerryttää työssäoloehtoa.
Omaehdotteisen työn malli on konkreettinen arvovalinta. Oman taiteellisen työn mahdollistaminen antaa voimaa myös työstettävään tanssiteokseen ja on toimiva väline monimuotoisen ja persoonallisen tanssitaiteen kehittämiseen. Roudan malli on myös kannanotto työelämässä viihtymiseen ja taiteen parissa laajemminkin tehtävään ilmaisen, lähes näkymättömän työn määrään. Routa Company haastaa tanssikentän toimijat kokeilemaan omaehdotteisen työn mallia. Routa jakaa mielellään kokemuksia mallin tarkemmasta toiminnasta koskien mm. tanssijavalintoja, omaehdotteisen työn sisältöjen suunnittelemista yhdessä tanssitaiteilijoiden kanssa, työajan jaksottamista, omaehdotteisen työn edistymisen kriteerejä ja tarkastelua, sekä niin työntekijöiden kuin työnantajan näkökulmasta koettuja hyötyjä.
Uusi työaikamalli otettiin Roudassa käyttöön marraskuussa 2020, jolloin uusina työntekijöinä aloittivat tanssijat Heli-Maria Latola, Jasu Parviainen ja Aino Purhonen. Heidän työsuhteidensa kesto oli neljä kuukautta. Omaehdotteisen työn lisäksi he valmistivat yhdessä koreografi Jouni Järvenpään kanssa Harh, varp, parhaillaan! -tanssiteoksen, joka sai ensi-iltansa 15.1.2021.
Routa Companyn omaehdotteisen työn malli palkittiin Tanssin mainetekopalkinnolla Thalia-gaalassa 26.4.2021
Employment model for self-designated artistic work, in brief
In Routa Company’s employment model a temporary (appr. 3-6 months) and full-time dancer is given a minimum of 25 % of their work-time (roughly 10+ hours / week) to work on their own artistic work. This portion of the work aims for their development as an independent, free artist. The rest of the work-time (max. 75 %) is used for the rehearsals, preparation and performances of Routa’s current performance.
The purpose of this model is to create a safe environment for dancers to freely develop as artists. After graduating, this work for artistic development is usually left for the dancers to do on their own time, as unpaid and often unnoticed work. Routa Company’s model lifts at least a part of this burden, and lets the dancer to develop in the security of employment relationship, supported by an active, social community of colleagues. When compared to working on a grant or scholarship, Routa’s model differs in that it also provides the space for working and the community to work in. Routa offers the employee the artistic and productional support of the artistic director and the producer, as well as the aid of Routa’s publicist. These are for the artist to make use of however it suits their needs.
Routa considers the work of a dancer to be purely artistic work – their work is not only an extension of the choreographer’s will and vision. The interface between the choreographer’s and dancer’s work is wide, hazy and fluctuating, and needs to be looked at again and again, to avoid the pull of the hierarchy of unwanted kind. Even in the world of today, it needs to be clearly established that the personality, ideas and artistic work of a dancer play an active, important role in forming a dance performance. This topic can be scrutinized in action by employing the dancers with Routa’s self-designated model.
With this model Routa joins the current discussion about the different forms of artists’ employment and the meeting points of the freelancers and institutions. In Routa’s vision, the employer must look at the content of the artist’s work especially from the artists’ viewpoint: the work of the artist and their needs for the optimal working environment must come first. Making self-designed work possible is a concrete choice to give art the much needed, safe space to develop.