Readymade For Capitalism
Suomeksi:
Koreografia, esiintyminen: Eeva Juutinen
Äänisuunnittelu, yhteistyökumppani: David Shaw
Residenssit: De School Van Gaasbeek, Chateau De Monthelon, Routa Company, Kunstencentrum Buda
Tukijat: Taiteen Edistämiskeskus
Tuotanto: Eeva Juutinen
Tulemalle tietoiseksi siitä kuinka kehomme vastaanottavat informaatiota mediasta ja aistiemme kautta ja ympäristöissä kuten kaupungeissa, kaduilla ja kaupoissa kapitalistisessa järjestelmässä: voimmeko löytää ja keksiä uusia maailmassa olemisen tapoja? Tapoja joita kapitalistinen järjestelmä ei vaadi, oleta tai yllytä meitä omaksumaan.
Ottamalla selvää tai tuottamalla vaihtoehtoista ja ei-valtavirran tietoa ja ymmärrystä kehosta, sisäisestä kehosta ja aisteista kuinka keho voi uudelleen järjestää itsensä ja muuntaa itsensä toteuttamaan uusia maailmassa olemisen tapoja ja mahdollisuuksia?
Kuinka nämä kysymykset manifestoituvat esityksessä ja kehossa, tilassa ja ajassa?
Lähtökohtana on tutkia liikettä jota keho vastaanottaa sen sijaan että yrittäisimme luoda uutta liikettä.
Prosessin aikana olen käynyt Satu Palokankaan somaattisen liikkeen kursseja ja opiskellut kehoa siitä näkökulmasta sekä lukenut Alva Noen kirjoja Action in Perception sekä Omituisia Työkaluja: Taide ja Ihmisluonto.
In English:
Choreography, performance: Eeva Juutinen
Sound designer, collaborator: David Shaw
Residencies: De School Van Gaasbeek, Chateau De Monthelon, Routa Company, Kunstencentrum Buda
Supported by: Arts Promotion Centre Finland
Production: Eeva Juutinen
By becoming aware of the way our bodies receive information from the media and through our senses and in environments like cities, streets and shops in a capitalist system: can we find new ways and possibilities for being in the world? Possibilities and ways which are not demanded of, expected or imposed on us by a capitalist system.
By finding out about or by producing alternative and non-mainstream knowledge and understanding of the body, internal body and the senses how can body reorganise and transform itself to realise new ways of being in the world?
How do these questions manifest in body and performance, in space and time?
Starting point is to research movement that the body receives rather than trying to create new movement.
During the process I have attended to Satu Palokangas somatic movement courses and studied body through that perspective and read book books of Alva Noe Action in Perception and Strange Tools: Art and Human Nature.