• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Routa Company

Nykytanssia Kajaanissa

  • Routa Company
    • Routa Company
    • Ajankohtaista
    • Hallitus
    • Rahoittajat
    • Seminaarin Taidekampus
  • esitykset & liput
    • Ohjelmistossa
    • Liput
    • Esitysarkisto
  • Koe enemmän
    • Työpajat
    • LIITY JENGIIN – tule Routa Companyn jäseneksi
    • Yrityksille ja ryhmille
    • Tuotteet
    • Uutiskirje
  • Taiteilijoille
    • Omaehdotteisen työn malli
    • Residenssitoiminta
    • Residenssitaiteilijat
    • Aluekeskustoiminta
  • Media
    • Tiedotteet
    • Pressikuvat
  • Yhteydet
  • FI
  • EN

Ajankohtaista

Residenssissä Satu Rinnetmäki

Routa Companyn residenssissä työskentelee parhaillaan Satu Rinnetmäki. Satu on Kajaanissa toimiva freelance tanssitaiteilija (TaM), sertifioitu TRE-ohjaaja sekä juuri valmistunut tanssi-liiketerapeuttisten menetelmien ohjaaja.

kuva: Minna Hyvönen

Roudan residenssissä Satu työskentelee kehollisen praktiikkansa parissa. Praktiikka kulkee terapeuttisen tanssin ja taidetanssin välimaastossa. Siinä harjoitetaan myötätuntoista suhtautumista kehoitseyteen, tanssin ja liikkeen äärellä kulkemista sisäisistä ja ulkoisista impulsseista inspiroituen sekä omaan keholliseen potentiaaliin antaumuksella antautumista.

Kuluneen vuoden aikana Satu on työskennellyt ohjaaja Eino Saaren kanssa työstäen taidekasvatusprojektia Siipi – taiteilija kylässä ja ohjaten Routa Companyn työpajoja. Sitä ennen hän työskenteli 1,5 vuotta Roudan kiinnitettynä tanssijana tehden myös tiedottajan ja yleisötyöntekijän työtehtäviä. Ennen Kajaanin vuosia Satu työskenteli pääkaupunkiseudulla esiintyjänä, tanssija-koreografina ja tanssinopettajana.

Demoesityksessä etsitään aitoutta ja armollisuutta

”MeMyself&I on kehollisen praktiikkani työskentelytapoja hyödyntävä demoesitys, jonka kokoan kasaan Roudan kahden viikon residenssin aikana. Tämä on ensimmäinen kerta kun toimin yksin sekä esiintyjänä että koreografina. Koostan demon intuitiooni luottamalla. Pyrin välttämään turhaa stressiä, ylikriittisyyttä ja omien kykyjeni armotonta epäilemistä. Yritän kuoria kahden residenssiviikon aikana itsestäni esille sitä itsevarmaa ihmistä ja taiteilijaa, joka haluaisin olla.Olen kyllästynyt epäonnistumisen pelkäämiseen ja perfektionismiin. Niiden takia olen pienentänyt itseäni ja kokenut olevani rusina vaikka haluaisin paljon mieluummin kokea olevani maailmaa kohtaan avautuva uljas, utelias ja periksiantamaton kukkanen.

Tässä demoesityksessä pyrin päästämään kaikki minäni puolet esille mahdollisimman aidolla ja rehellisellä tavalla. Sukellan kehomieleni syvyyksiin ja pyrin antamaan vallan sille, jota kutsun aidoksi, puhtaaksi minäkseni. Sille, joka liian usein hukkuu vaatimusten, pelkojen, kriittisyyden ja väsymyksen kuohujen alle. Sille, joka mieluummin olisi armollinen, hyväksyvä ja rakastava myös itselleen. Sille, joka haluaisi lähestyä kehomieltä raikuvin aplodein ja bravo-huudoin. Jännintä tässä on se, etten ole täysin varma onnistunko näissä itselleni epäluontevissa toimintatavoissa.

Tervetuloa ottamaan tästä kanssani selvää ilmaiseen demoesitykseen Generaattorille perjantaina 9.4. klo 14.00. Demon kesto on noin puoli tuntia, jonka jälkeen on lyhyt keskustelutilaisuus. Demoesitys ei sovi lapsille.”

Generaattorin katsomoon otetaan koronarajoitukset huomioiden 20 henkilöä. Ennakkoilmoittautumiset tekstiviestillä to 8.4. klo 16 mennessä numeroon 044 0556977.

Satu Rinnetmäen työskentelyä tukee Taiteen edistämiskeskus.

The Days – elämänmittaisen rinnakkaiselon koskettava kuvaus

Kiitetty nykytanssiteos The Days vierailee Routa Companyssa perjantaina 16. huhtikuuta. Esitys tarjoaa yleisölleen intiimin elämänmittaisen matkan erään ihmissuhteen historiaan. 

Kuva: Victor Dimitriev

The Days on tunnetun englantilaisen nykytanssikoreografin Theo Clinkardin käsialaa ja toteutuu kahden esiintyjän, Ville Oinosen ja Maria Nurmelan, tulkitsemana. Mahdottomalta vaikuttava kehä absurdeja ja vilpittömiä kohtaamisia kehittyy esitykseksi, jonka teemoja ovat huolehtiminen, sinnikkyys ja yhteyden luomisen tarve. Duetossa yksi ainoa liikkeellinen tehtävä kantaa koko teoksen läpi luoden jatkuvasti muuntuvan fyysisen, henkisen ja metaforisen maiseman. Teos johdattelee katsojan tunnistamaan monisyisiä yhdessäolon muotoja monimutkaisine tunteineen, koomisine kommunikaatiokatkoksineen ja muuntuvine neuvotteluineen.  

Kokeneet tanssitaiteilijat Maria Nurmela ja Ville Oinonen alkoivat suunnitella maaliskuussa 2016 yhteistä projektia. He inspiroituivat englantilaisen koreografi Theo Clinkardin nykytanssiteoksista ja hänen tavastaan työskennellä tanssitaiteilijoiden kanssa. Myös Clinkardin kokemus tanssijavetoisen Probe-tanssiryhmän johtamisesta teki hänestä erityisen sopivan koreografin yhteiseen projektiin. Tanssijat kutsuivat Clinkardin luomaan heille teoksen. Siitä alkoi yhteinen matka, jonka tuloksena syntyi projekti The Days. 

The Daysin ensi-ilta oli Porin Tanssikuu -festivaaleilla joulukuussa 2018. Teos on kiertänyt Suomen lisäksi muun muassa Englannissa ja Venäjällä. The Daysin sävellyksestä ja äänisuunnittelusta vastaa James Keane, valosuunnittelusta Kalle Ropponen ja dramaturgiasta Leah Marojević. Teoksessa esiintyy aina myös kaksi senioritanssijaa esityskaupungista. Kajaanissa lavalla nähdään tanssinharrastajat Sirpa Niskanen ja Seppo Niskanen. 

Tanssiteoksen valmistamisen lisäksi hankkeen muita tärkeitä tavoitteita ovat olleet tanssin alueellisen toiminnan ja kiertuetoiminnan kehittäminen sekä yleisötyö. Työryhmä on järjestänyt ammattilaiskursseja, harrastajakursseja sekä keskustelutilaisuuksia teoksen ympärille. Kajaanissa yleisölle avointa työpajaa ei koronarajoitusten vuoksi pystytä järjestämään.

The Days Generaattorilla perjantaina 16.4. klo 19 

Esitys toteutetaan voimassaolevia koronaohjeistuksia noudattaen. Katsomoon otetaan 19 katsojaa ja turvaväleistä pidetään huolta. Katsojien toivotaan käyttävän kasvomaskia.

Liput ennakkoon 20€ / 10€ Kajaani Info & lippu.fi. Ovelta, mikäli lippuja on jäljellä, 22€ / 12€ 

Lue lisää esityksestä.

Roudan hallituksen puheenjohtajan terveiset

Aurinkoinen tervehdys,

Tätä kirjoitellessani Helsinki on hiljentynyt taas pykälän verran uinuvammaksi, poikkeustila laskeutuu. Me työpaikallani Helsingin kaupunginteatterilla käynnistelemme maskit kasvoillamme uutta tuotantoa, jonka olisi tarkoitus kohdata yleisönsä ensi syksynä. Tänä keväänä ei esitetä enää mitään. En myöskään muista, milloin olisin käynyt katsomassa esittävää taidetta!

Kaiken edellä hyvin tiedostaen olen seurannut lämmöllä kotikaupunkini Kajaanin kulttuuriuutisia ja erityisesti Roudan toimintaa koskevia päivityksiä sosiaalisessa mediassa. Roudassa toiminta näyttäytyy elinvoimaisena kaikesta huolimatta. Rajoitusten puitteissa on mukauduttu ja löydetty tapoja viedä teokset maaliin, ne ovat saaneet kohdata yleisönsä turvallisesti. Uutta luodaan, on vierailua ja residenssivierasta, työpajoja ja suunnitelmia tulevaisuuteen. Tuo kaikki yhdessä ihastusta herättäneen taiteilijoiden omaehdotteisen työn mallin rinnalla tekee Roudasta valopilkun tänä pimeänä aikana. Jouni taiteellisena johtajana ja koko Roudan eteen töitä tekevä tiimi onnistuu näkymään reippaalla ja raikkaalla otteella tänne etelään asti. Jos tästä pandemiasta nyt jotain valoisia näkymiä hakee, niin isossa kuvassa voi olla tervehdyttävää, että asetelmat ovat kääntyneet valtakunnassa vähän päälaelleen. Kainuussa voi harrastaa kulttuuria turvallisesti pandemiasta huolimatta, mm. nähdä tanssia ja käydä teatterissa, me täällä etelässä vain haaveilemme siitä. Taiteen tekeminen ja kokeminen on arvokasta aina, maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Toivon sydämestäni, että ne, jotka mahdollisuuden saavat käyttävät tuon option meidän etelässä asuvienkin puolesta!

Olen aikanaan ollut perustamassa Routaa ja nyt kirjoittelen näitä kuulumisia Roudan toiminnan taustalla vaikuttavan hallituksen puheenjohtajana. Me emme ole operatiivinen toimija, emme osallistu taiteelliseen suunnitteluun, olemme vastuussa taloudesta. Me yritämme kuitenkin olla myös apuna ja tukena, näkökulmana keskusteluissa taiteelliselle johdolle ja tuotannolle. Kuluvalla hallituskaudella hallituksessa on ollut valtava määrä osaamista, kokemusta ja näkemystä. Ohjaaja Eino Saari, näyttelijä Heidi Syrjäkari ja muusikko Juho Hannikainen ovat kajaanilaisia kulttuurivaikuttajia, Riikka Puumalainen, Sampo Kerola ja allekirjoittanut pitkään tanssin kentällä vaikuttaneita tanssitaiteilijoita. Tanssitaiteilija Maija Palsio katsoo Routaa Kuhmosta käsin ja tuo keskusteluihin koko Kainuun näkökulmaa. Hallitustyöskentely on täysin vapaaehtoista ja on todella hienoa, että ihmiset antavat sellaiselle aikaansa. Kaikki tekevät sen siksi, että uskovat työn merkityksellisyyteen, ei ainoastaan Kajaanilaisille ja tanssille vaan koko suomalaiselle esittävän taiteen kentälle.

Terveisiä vielä sinne Kainuuseen; se mitä Routa voi Kainuussa ja Kajaanissa olla, ei ole vain Roudan asia. Kannustaisin yrityksiä ja toimijoita miettimään, löytyisikö tapoja kohdata tämä luova yksikkö siten, että se palvelisi molempien tarkoitusta ja voisi synnyttää jotain uutta ja ainutlaatuista? Oli idea miten älytön ja kuriton ensi tuntumalta, se voi silti olla ajattelemisen arvoinen ja johtaa lopulta aarteen äärelle. Sellainen taitaa olla myös Roudan tarina.

Kaunista kevättä,

Heidi Naakka
Routa ry:n hallituksen puheenjohtaja

kuva: Henrik Shütt

Kevään työpajojen ajat ovat muuttuneet

Routa Companyn kevään työpajojen ajat ovat muuttuneet. Pandemiatilanteen vuoksi olemme peruneet kaiken työpajatoiminnan maalis- ja huhtikuulta. Molemmat kevään ryhmät, eläkeläisten Tanssivat kahvit ja aikuisten KEHOILUA -taidetanssityöpaja, kokoontuvat seuraavan kerran toukokuussa. Molempien ryhmien ohjaajana toimii tanssitaiteilija Satu Rinnetmäki.

Uudet ajat:

Eläkeläisten Tanssivat kahvit:

10.5., 17.5., 24.5., 26.5. klo 16.30 – 18.30

Kokoontuminen aina Generaattorilla. Sään salliessa voidaan tanssia myös ulkona. Ei ennakkoilmoittautumisia, vapaa pääsy.

KEHOILUA – aikuisten taidetanssityöpaja

15.5. ja 16.5. klo 10.45 -12.30

Ilmoittautumiset viimeistään keskiviikkona 12.5. osoitteeseen info@routacompany.fi

Lisätietoa työpajoista

Pilvet panttereitaan imettävät on surrealismin vilpittömyydelle rakennettu tanssiteos

Alitajuista mielikuvitusta ihaillut ja sen perässä säntäillyt surrealismi toimii moottorina ja motivaattorina Jouni Järvenpään tanssiteoksessa Pilvet panttereitaan imettävät. Esitys vierailee Routa Companyssa 26. ja 27.3. Teoksen tanssia ohjaavat automaattikirjoituksen avulla ja satunnaismetodein valitut mielikuvat näkymättömistä olioista ja paikoista. Näyttämöllisen tanssiteoksen toiminta tapahtuu mielikuvituksen ja konkretian yhdessä muodostamissa maisemissa. Esityksessä tanssivat Elina Hauta-aho ja Sami Henrik Haapala.

Tanssiteoksen pääasia on Järvenpään mukaan välittää kokemus, että mielikuvitus – olipa se sitten kuvia, sanoja tai tunnelmia – on ihan yhtä oikea ja konkreettinen asia siinä missä kiviseinäkin. Mielikuvitus vuotaa todellisuuteen ja leikistä tulee totta. Peilistä kurkistaakin peilikuvan sijaan joku jostain toiselta puolelta, pöytä on itsensä varjo, housut hohtavat ja mahaan kasvaa silmät. Pilvet panttereitaan imettävät leikkii ihmisen kokemustodellisuuden peruspalikoilla.

Lähtökohtana teokselle on Guillaume Apollinairen vuonna 1909 kirjoittama Mätänevä velho -teoksen viimeinen luku Onirokritiikki. Sana viittaa teoksen suomentaneen Riikka Mahlamäen mukaan unien selittämisentaitoon, ja se pohjautuu kreikkalaisen mytologian Oneiros-jumalaan. Onirokritiikin surrealismia enteilevä, kuin unen seinien sisäpuolelle kirjoitettu rönsyilevyys on aarre, josta tanssiteos ammentaa mielikuviaan ja rakennettaan. Myös esityksen nimi viittaa Onirokritiikkiin, josta löytyy kohta ”taivas imetti leopardejaan”.

Järvenpäätä Onirokritiikissä kiehtoo mutkattomuus mielikuvituksen ja erilaisten asioiden yhdistelemisessä:

– Siinä ei ole rajoituksia eikä kätkettyä juonta tai salakieltä, joka pitäisi ymmärtää. Tanssiteoksessakaan ei ole symbolien salakieltä, vaan se käsittelee kahden tai useamman henkilön senhetkisiä valintoja ja satunnaisuuksia. Sitä voi seurata juuri niin kuin itse haluaa, ja siinä voi nähdä ja heijastella omia ajatuksiaan näyttämön tapahtumiin. 

Pilvet panttereitaan imettävät ei pyri surrealismiin, mutta fanittaa sen vilpittömyyttä kuin nuoruuden rokkistaraa. Esitys on suunnattu kaikille ihmeellisistä esityksistä kiinnostuneille aikuisille ja aikuisenmielisille. 

”Minun käteni, minun jalkani olivat toistensa näköisiä, ja moninkertaistuneet silmäni ympäröivät minua tarkkaavaisesti. Nousin ylös tanssiakseni käsien ja lehtien lailla.” (Apollinaire)

Pilvet Panttereitaan imettävät Generaattorilla (Kauppakatu 36, Kajaani) 26.3. klo 19 ja 27.3. klo 19

Generaattorille on turvallista tulla. Turvavälit on kunnossa ja siivousta on tehostettu. Katsojia pyydetään käyttämään kasvomaskia. Esitykset järjestetään voimassaolevia koronaohjeistuksia noudattaen, ja tällä hetkellä myynnissä on 20 lippua. Mikäli Kainuu siirtyy koronan kiihtymisvaiheeseen ja kokoontumisrajoituksia tiukennetaan, esitykset perutaan. Ennakkoon ostetut liput lunastetaan takaisin.

Osta liput esitykseen

« Previous Page
Next Page »

Primary Sidebar

Viimeisimmät artikkelit

  • MeTässä käsiohjelma
  • MeTässä
  • Kielletyt liikkeet
  • Can You Feel It? – A Dance Concert
  • Liikkeen seuraajat – teknikko Juho Hannikainen

Viimeisimmät kommentit

    Arkistot

    • syyskuu 2025
    • elokuu 2025
    • helmikuu 2025
    • tammikuu 2025
    • joulukuu 2024
    • marraskuu 2024
    • syyskuu 2024
    • elokuu 2024
    • kesäkuu 2024
    • toukokuu 2024
    • maaliskuu 2024
    • helmikuu 2024
    • joulukuu 2023
    • marraskuu 2023
    • lokakuu 2023
    • syyskuu 2023
    • elokuu 2023
    • kesäkuu 2023
    • toukokuu 2023
    • huhtikuu 2023
    • maaliskuu 2023
    • tammikuu 2023
    • joulukuu 2022
    • marraskuu 2022
    • lokakuu 2022
    • syyskuu 2022
    • elokuu 2022
    • kesäkuu 2022
    • toukokuu 2022
    • huhtikuu 2022
    • maaliskuu 2022
    • helmikuu 2022
    • tammikuu 2022
    • joulukuu 2021
    • marraskuu 2021
    • lokakuu 2021
    • syyskuu 2021
    • elokuu 2021
    • kesäkuu 2021
    • toukokuu 2021
    • huhtikuu 2021
    • maaliskuu 2021
    • helmikuu 2021
    • tammikuu 2021
    • joulukuu 2020
    • marraskuu 2020
    • lokakuu 2020
    • syyskuu 2020
    • elokuu 2020
    • heinäkuu 2020
    • huhtikuu 2020
    • maaliskuu 2020
    • helmikuu 2020
    • joulukuu 2019
    • marraskuu 2019
    • lokakuu 2019
    • syyskuu 2019
    • elokuu 2019
    • heinäkuu 2019
    • toukokuu 2019
    • maaliskuu 2019
    • helmikuu 2019
    • tammikuu 2019
    • marraskuu 2018
    • lokakuu 2018
    • syyskuu 2018
    • elokuu 2018
    • heinäkuu 2018
    • kesäkuu 2018
    • toukokuu 2018
    • huhtikuu 2018
    • maaliskuu 2018
    • helmikuu 2018
    • tammikuu 2018

    Kategoriat

    • Ajankohtaista
    • Arkisto
    • Artikkelit
    • Ohjelmistossa
    • Performances
    • Residenssitaiteilijat
    • Slider
    • Teokset
    • Tiedotteet
    • Yleinen

    Meta

    • Kirjaudu sisään
    • Sisältösyöte
    • Kommenttisyöte
    • WordPress.org
    • Koe enemmän
    • LIITY JENGIIN – tule Routa Companyn jäseneksi